vrijdag 7 december 2012

Stoferij

Oh ja, een wintergerechtje is welgekomen dezer dagen. Vorige week probeerde ik deze uit: stoverij met tofu. En bij wijze van succes, dacht ik: "Laten we het recept even delen met de rest van de wereld die deze blog leest!" Hier komt ie dan.

Wat haal je uit de kast? (portie voor 2 à 3 personen)
  • een bruin biertje naar keuze (bij mij was het Corsendonk)
  • 2 sjalotjes, in stukjes gesneden
  • appel-/perensiroop
  • zwarte chocolade
  • mosterd
  • hoeveelheid tofu naar believen, in blokjes gesneden
  • bloem
  • peper en zout

Hoe ga je te werk?
Eigenlijk gewoon een beetje gieten, proeven, nog wat gieten en blijven proeven tot als de smaak jouw ding is! Begin met de sjalotjes, stoof deze wat aan in olijfolie. Voeg daarna de blokjes tofu toe en het biertje om te blussen. Giet er bovendien wat water bij, 25 cl of meer, en experimenteer vervolgens met de pure chocolade, siroop en mosterd. Het hangt er een beetje vanaf hoe je graag je stoverij eet, i like it sweet! Dus voor mij niet te veel mosterd maar wel een mooi stuk chocolade en een goede klets siroop erbij. Kruid goed bij met peper en zout want tofu kan nogal neutraal smaken. Normaal gezien wordt vegetarische stoverij met seitan gemaakt, maar deze heb ik nooit in huis. Alleszins, met tofu lukt het ook uitstekend.
Back to business, meng ten slotte wat bloem met water in een beker en voeg deze pas toe zodra je geen klontertjes meer ziet. Zo wordt de saus wat smeuïger en kan je na een minuutje een heerlijke stoverij aanschouwen zoals je ze herkent van bij mémé destijds.

Geen friteuse in huis? Ik bakte mijn diepvriesfrietjes gewoon in een wokpan! Giet een ruime hoeveelheid olie (maïs, koolzaad, zonnebloem,...) in de pan en wacht een tijdje tot als de olie zeker heet genoeg is. Bak de frietjes vervolgens 2x, zoals een echte Belg het beaamt, en je bekomt knapperige, goudbruine frietjes die veel lekkerder smaken dan frietjes gebakken in varkensvet! Serveer de stoverij met de frietjes en werk af met een slaatje.

Ziezo, het was me een genoegen jullie te laten meegenieten van dit orale mirakel. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten