zaterdag 24 december 2011

* * * MERRIE CHRISTMAS * * *

Ik wens je een prettig kerstfeest en een spetterend eindejaar toe!

Om het nieuwe jaar met goede voornemens in te gaan, vind je hier alvast een link naar lekkere, vegetarische receptjes. Ik hoop je hiermee even te laten stilstaan bij de impact van vleesloze dagen en Merrie, het blije paard, zal jou hiervoor eeuwig dankbaar zijn!

Ik hoor je al denken, wat moet ik in godsnaam op mijn boterham zonder vlees, ik hou zo van een smoske (fyi: een smos kaas+hesp kan al snel oplopen tot 700 Kcal!). Wel, hier vind je tal van heerlijke en bovendien veel gezondere alternatieven. Maak bijvoorbeeld zelf eens hummus of avocadobroodbeleg, de drang naar een martino zal snel verdwijnen! Naast verschillende soorten broodbeleg, kan je er ook terecht voor een heleboel voor-, hoofd- en bijgerechten. Met andere woorden, hier ben je wel een tijdje zoet mee om de vleesjes zo veel mogelijk achterwege te laten.

En waarom nu precies? Niet alleen voor de beestjes zelf, hieronder vind je nog meer goede redenen om in het vervolg 2x na te denken bij een côte à l'oske op je bord.

Eén dag per week geen vlees eten betekent 1 miljoen ton broeikasgassen uitsparen. Dat is...
• evenveel als wanneer we 500.000 auto’s van de weg zouden halen
• evenveel als wanneer we een heel jaar lang geen gebruik zouden maken van vaatwasmachine, wasmachine, diepvries, stofzuiger, hifi noch TV
• bijna de helft (1,3 Mton) van de besparing die Vlaanderen nog moet realiseren om de de Kyoto-doelstellingen te halen

Bovendien kan vegetarisme een belangrijke rol spelen in een duurzame oplossing voor het hongerprobleem. Als mensen uit de rijke landen hun eetwijze zouden aanpassen in de richting van plantaardig voedsel, zou een aanzienlijke hoeveelheid graangewassen ter beschikking komen voor (directe) menselijke consumptie. (http://www.vegetarisme.be/)


Smakelijk en veel plezier in 2012!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten